9 triků, které používají podvodníci v online bazarech

12/2020

„Není nic staršího než včerejší noviny,“ říkal Karel Čapek. A tenhle článek je starý už víc než rok. Tak pozor, některé věci už nemusí platit. Možná raději mrkněte na aktuální články.

Všichni podvodníci to dobře vědí a my zákazníci bychom to měli mít na paměti taky: lákavá nabídka v online bazaru nebo facebookové skupině nás dokáže oslnit natolik, že stačí málo, abychom se nechali okrást. Do značné míry je to lidská přirozenost. Když ale budeme znát triky online šejdířů, existuje dobrá šance, že se nám v hlavě včas rozbliká varovná kontrolka.

  1. Výhodná cena – Prodejce by musel být opravdu zoufalý, aby zboží prodával hluboko pod cenou. Mnohem spíš v tom bude některý z následujících háčků nebo rovnou jejich kombinace.
  2. Populární zboží – Dvojnásobný pozor si dejte u trendy elektroniky v čele s iPhony nebo třeba herními konzolemi, které vyšly teprve nedávno a na našem trhu zatím nejsou k sehnání. U zboží, o které takový zájem není, jsou podvody mnohem méně časté, i když ne vyloučené.
  3. Falešné fotky – Pokud jsou fotky zboží stažené z jiných inzerátů (zkontrolujte v Google obrázcích) nebo fotka neodpovídá textovému popisu, mějte se na pozoru. Někteří podvodníci si dokonce ani nedají tu práci a k falešnému inzerátu dají fotku jiného modelu, než který inzerují.
  4. „Fake“, napodobeniny – Laciný padělek, která se ovšem na první pohled k nerozeznání od originálu. S „fejky“ se nejčastěji setkáte u značkové elektroniky a módy. Vodítkem v inzerátu bývá nízká cena a falešné fotky, hlavní si zboží ale nezapomeňte důkladně prohlédnout při předání.
  5. Anonymní prodejce– Důvěryhodní inzerenti uvádějí pravé jméno, mají pozitivní reference a na vyžádání pošlou tel. číslo, abyste jim mohli zavolat. Podvodníci naopak uvádějí falešné kontakty a mobil zásadně nezvedají. Nikdy neškodí zadat jméno nebo e-mail prodejce do internetového vyhledávače. Možná na vás vyskočí diskusní příspěvky podvedených obětí.
  6. Platba předem – U neprověřených obchodníků hrozí, že hned po zaplacení přestanou komunikovat a žádné zboží nepošlou. Platbu předem akceptujte jen u důvěryhodných prodejců na serverech jako eBay, které inzerenty důsledně prověřují a zveřejňují jejich reference.
  7. Záloha – Ne vždycky z vás podvodník chce vylákat celou částku. Spousta z nich si vystačí s pár stovkami pod nejrůznějšími záminkami, nejčastěji tomu říkají záloha. Spoléhají se přitom, že nízkou částku se nebudete bát poslat. A když o ni pak přijdete, nebude vám stát za to zkoušet ji získat zpět.
  8. Komunikace mimo inzertní server – Řada inzertních serverů vám umožňuje komunikovat s inzerentem přímo v jejich rozhraní. Jenže to online šejdířům nevyhovuje, protože by jejich podvod by byl lépe dokazatelný a online bazar by od případu nemohl dát snadno ruce pryč.
  9. Změna domluvených podmínek na poslední chvíli – Typická manipulativní taktika podvodníků, často spojená s vytvářením časového tlaku. Jasné varování, že je něco špatně. Důvěřiví zákazníci často s vidinou výhodného obchodu nakonec „vyměknou“ a kývnou např. na platbu předem nebo aspoň zálohu, viz výše . Pozor na to.

TIP: Na vaše peněženky útočí také počítačoví útočníci. Přečtěte si o třech nejčastějších útocích hackerů.

Když máte podezření, plaťte raději až při předání nebo na dobírku

Předání na místě, pokud k němu dojde na veřejném místě plném lidí, je poměrně bezpečné. Než odevzdáte hotovost prodejci, máte příležitost si zboží důkladně prohlédnout a zkontrolovat. Proto se podvodníci snaží z osobního setkání za každou cenu vycouvat.

Stejně tak podfukáři nemají rádi posílání zboží na dobírku. Ta je totiž pro kupujícího také výhodná. Funguje tak, že prodejce inkasuje peníze, teprve až si obsah zásilky zkontrolujete. Když dostanete cihlu místo iPhonu, stačí říct pracovníkovi za přepážkou, ten platbu zruší a šejdíř má utrum.

Když naletíte, řešte to s bazarem a policíí

Jako první se nabízí nechat to být, abyste neztráceli čas a nemuseli se před svým okolím cítit trapně, jak jste naivní a neobezřetní. Jenže: podvodníci, kterým to projde, nejspíš budou podvádět dál. Proto je lepší nenechat to vyhnít, zlodějíčkovi raději pořádně „zatopit“ a donutit ho peníze vrátit.

Pokud prodejce nereaguje na vaše reklamace, obraťte na inzertní server a zároveň podejte trestní oznámení na policii. Není to tak složité. Většina českých online bazarů má vlastní nástroje, které chrání zákazníky a ztěžují inzerentům trestnou činnost, podmínkou pro jejich využití přitom bývá právě spolupráce s policií. Ta navíc může pachatele sama najít a peníze z něj vymáhat.

TIP: Pokud jste za zboží platili převodem z účtu, můžete platbu reklamovat u své banky a požádat přes ní inzerenta o vrácení peněz.

Přečtěte si také

Tipy a návody
Od 26. října už internetové platby kartou ČSOB nestačí potvrzovat pouze SMS kódem. Abychom splnili pravidla nové evropské směrnice, zaplatíte online pouze s aplikací Smart klíč.
Tipy a návody
Vzpomenete si na své limity na své platební kartě? Jak často je měníte? A k čemu je to dobré? Pojďme si objasnit, jaké funkce vlastně limity na kartách mají.
Tipy a návody
Co s hromadou mincí, jakmile naplníte prasátko? Zajděte do banky nebo na poštu a vložte si je zdarma na účet. Přečtěte si, jak na to.