Co mám dělat, když pošlu omylem peníze na jiný účet

05/2020

Může se stát, že peníze omylem pošlete jinam, než jste chtěli. I přesto, že internetové bankovnictví a ČSOB Smart mají hned několik nástrojů, jak tomu zabránit. Pojďme se podívat na to, jak takovou chybu co nejsnadněji napravit.

Na začátek dobrá zpráva: čísla účtů jsou vůči překlepům téměř imunní. Tvoří se matematickým klíčem (podobně jako např. rodné číslo, které musí být dělitelné 11) a internetové bankovnictví i ČSOB Smart čísla účtu podle něj kontrolují. Když tedy napíšete 6 místo 5, formulář pravděpodobně zahlásí chybu.

Navíc, než peníze definitivně odešlete, zobrazí se vám shrnutí, kde uvidíte zadané platební údaje ještě jednou. A najdete je i v potvrzovacím SMS klíči nebo aplikaci Smart klíč. Takže i když se nedej bože přepíšete, pořád máte šanci si chyby všimnout a údaje dodatečně upravit.

Internetové bankovnictví nemůže odhalit každou chybu

Horší to je, když nechtěně trefíte existující číslo účtu a ani při kontrole údajů si toho nevšimnete. Může se také stát, že číslo účtu třeba kopírujete z nějaké tabulky a spletete si řádek. Nebo se překliknete v seznamu uložených příjemců. Takovou chybu už elektronické bankovnictví bohužel neodhalí.

V takových případech je nejlepší hned zavolat na infolinku 800 300 300, kde vám poradí, co dělat dál. Bohužel to ale nefunguje tak, že by banka platbu prostě stornovala a vrátila peníze z cizího účtu na ten váš. Adresát vždycky musí peníze poslat zpátky sám, a to může být někdy oříšek.

TIP: Platby s budoucí splatností, tedy ty, které teprve mají odejít, jednoduše stornujete sami v internetovém bankovnictví (Přehledy > Čekající platby).

Univerzální postup, jak získat peníze zpět

  1. Pokud jste se jen přepsali, existuje dobrá pravděpodobnost, že jste trefili neexistující číslo účtu. V tom případě se vám peníze vrátí automaticky do druhého dne.
  2. Když ne, znamená to, že protiúčet nejspíš existuje. Nespoléhejte ale, že příjemce pošle peníze zpátky sám od sebe, i když i to je možné. Rozhodně nic nezkazíte, když si stáhnete PDF formulář, vytiskněte, vyplňte a přineste na nejbližší pobočku ČSOB.
  3. Pokud jde o účet u nás, pošleme příjemci doporučeně žádost o vrácení platby. Případně přepošleme vaši žádost bance příjemce a ta ho kontaktuje sama. Tato služba je zdarma. Pokud příjemce peníze nevrátí, počkejte alespoň 15 pracovních dnů a potom mu můžete poslat zdarma ještě urgenci.
  4. Příjemce nereaguje na žádost ani urgenci? Vyžádejte si na pobočce Žádost klienta o sdělení identifikačních údajů příjemce platby. Tato služba už je zpoplatněná a musíte dokázat, že je oprávněná (např. fakturou, výpisem z účtu nebo smlouvou). Banka má pak povinnost zpřístupnit vám příjemcovy osobní údaje, pomocí kterých ho pak vy nebo třeba váš právník kontaktujte.
  5. Poslední možností je žaloba pro bezdůvodné obohacení. V takových případech se poraďte se svým právníkem a policií.
TIP: Většina dnešních faktur obsahuje QR kódy a se ČSOB Smartem je tak zaplatíte bez přepisování platebních údajů, stačí je naskenovat foťákem. Stejně tak si v něm můžete vygenerovat vlastní QR kód a poslat ho kamarádovi, kterým dluží třeba za vstupenky do kina.

A co když přijdou cizí peníze vám?

Stává se, že vám historii plateb narazíte na takovou, u které nedokážete přijít na to, kdo a proč vám ji posílal. V takovém případě doporučujeme vyplňte žádost o identifikaci platby a přijďte s ní na pobočku. Jen pokud jste si 100% jistí, že šlo o omyl, pošlete peníze zpátky hned.

Přečtěte si také

Tipy a návody
Od 26. října už internetové platby kartou ČSOB nestačí potvrzovat pouze SMS kódem. Abychom splnili pravidla nové evropské směrnice, zaplatíte online pouze s aplikací Smart klíč.
Tipy a návody
Jaké to je využívat ČSOB Drobné dlouhodobě, kolik se vám v nich protočí a jak funguje Turbo? Přečtěte si víc než roční zkušenost našeho kolegy.
Tipy a návody
Může se stát, že peníze omylem pošlete jinam, než jste chtěli. Pojďme se podívat na to, jak takovou chybu co nejsnadněji napravit.