Cookies, remarketing, platební údaje: Kolik toho o mě vědí e-shopy?

11/2020

„Není nic staršího než včerejší noviny,“ říkal Karel Čapek. A tenhle článek je starý už víc než rok. Tak pozor, některé věci už nemusí platit. Možná raději mrkněte na aktuální články.

Kdo zná své zákazníky líp, ten prodává víc. Internetové obchody to dobře vědí a je až trochu děsivé, co všechno o nás vědí, jak tyto informace získávají a využívají. Pojďme se jim podívat pod pokličku, ať nás pak jejich triky nepřekvapí. Zvlášť teď před Vánoci, kdy nákupní horečka stoupá.

Cookies – E-shopy mají pro každého ve výloze něco jiného

Pořádně už to ani nevnímáme. Ale vždycky, když nějakou internetovou stránku navštívíme poprvé, musíme odkliknout otravné vyskakovací okno. Jde o souhlas s ukládáním cookies, malými soubory, které navštívená stránka ukládá v našem prohlížeči. Pomocí cookies e-shopy sbírají data jak pro sebe, tak třeba pro internetové vyhledávače (viz následující kapitola o remarketingu).

Cookies jsou pro webové stránky takový zápisník, kam si dělají poznámky o každém uživateli zvlášť. E-shop se dozví, že jsme to zase my, kdykoli ho navštívíme. Vidí, z jaké stránky jsme přišli, jaké zboží jsme si prohlíželi a jak dlouho. A třeba i to, jestli nakupujeme na počítači nebo na mobilu a na kterém místě se právě nacházíme.

Podle toho, co o nás e-shop ví, nám a každému zákazníkovi zobrazuje trochu něco jiného. Ušetříme si tak spoustu klikání – když stránku zavřeme a pak se zase vrátíme, můžeme pokračovat přesně tam, kde jsme skončili. Už vybrané zboží zůstane v košíku a hned z hlavní stránky se jednoduše proklikneme do kategorie, která nás zajímá.

Díky cookies je tedy internetové nakupování pohodlnější, z čehož ve výsledku těží zákazníci i e-shopy. Na druhou stranu kvůli nim přicházíme o soukromí a anonymitu. U internetových obchodů, které nevzbuzují moc důvěry nebo prodávají choulostivé zboží, proto klidně ukládání cookies nepovolujte nebo přepněte prohlížeč do anonymního režimu.

TIP: U nejpoužívanějšího prohlížeče Chrome zapnete anonymní režim snadno: Vpravo nahoře vedle řádku s adresou klikněte na ikonku s třemi tečkami pod sebou a zvolte „Nové anonymní okno“.

Remarketing – Projevte zájem a e-shop vás dostihne všude

Běžně se stává, že zboží, které si prohlížíme v e-shopu, nás potom pronásleduje několik dní po celém internetu. Na zpravodajských serverech, na YouTube, na sociálních sítích. Na mobilu i na počítači. Prostě všude. Říká se tomu remarketing, online marketingová zbraň silné ráže. Šance, že na takovou reklamu kliknete a nakoupíte, je mimořádně vysoká.

Jak remarketing funguje? Jakmile e-shop díky cookies tuší, že nějaké zboží chcete (prohlíželi jste si ho, nebo dokonce vložili do košíku), zaplatí si na Googlu nebo Seznamu reklamu mířenou speciálně na vás. Reklamní systémy těchto vyhledávačů umějí zobrazovat reklamu na skoro každé stránce a zároveň mají k dispozici data o uživatelích. Ne všechna – jen ta, co jsou potřeba k zacílení reklamy.

Jakmile e-shop data o vás „nalije“ do reklamního systému, snadno se zkombinují s daty ostatních stránek a pomocí nich si vás pak reklama snadno najde. Děsivé? Trochu, zvlášť pro čtenáře dystopických románů George Orwella. Ale zároveň 100 % legální, posvěcené naším souhlasem.

Pokud jsou pro vás takto cílené reklamy už „přes čáru“, můžete jim snadno udělat utrum a u Google si vypnout personalizaci reklam. Zároveň si můžete zkontrolovat, co všechno o vás Google ví. Tyto informace v anonymní podobě slouží právě i e-shopům, které chtějí cílit reklamu.

Registrace – Za extra pohodlí „platíme“ extra porcí reklam

U velkých e-shopů je zvykem lákat zákazníky na výhody spojené s registrací. U některých dokonce bez registrace ani nenakoupíte. Za to, že obchodníkovi svěříte pár osobních údajů, hlavně e-mail a telefon, se vám snáze s ním komunikuje, vidíte historii objednávek a reklamací. A nejen to, v leckde dostanete i nějakou tu slevičku nebo dáreček.

Počítejte ale s tím, že registrací zároveň dáváte e-shopu možnost posílat vám e-mailem nebo třeba SMSkami obchodní nabídky, newslettery atd. Což může být fajn čtení a inspirace, dokud se nemusíme každý den brodit záplavou online letáků. Zákon naštěstí obchodníkům nařizuje, abychom si tato obchodní sdělení mohli snadno odhlásit (hledejte v patičce e-mailu).

Platební brány – Údaje z vaší karty české e-shopy nepřečtou

V českých internetových obchodech zaplatíme kartou maximálně bezpečně. Téměř bez výjimky. Na rozdíl od zahraničních e-shopů totiž využívají externí platební brány. Pro nás zákazníky to má 2 velké výhody:

  • Platby kartou se potvrzují SMS kódem nebo Smart klíčem, což je mimořádně bezpečné
  • E-shopy nemají k citlivým datům o kartách přístup (ukládají se do platebních bran)

Platební brány, které provozují zpravidla banky a finanční společnosti, bývají skvěle zabezpečené proti únikům dat a hackerským útokům. Pokud to e-shopu sami nepovolíme, nemůže nám sám od sebe strhávat z karty peníze.

Nezapomeňte, že když dodržujete základní zásady a zdravý rozum, je online nakupování bezpečné. Když ale přece jen narazíte na nepoctivý e-shop nebo se třeba stanete obětí počítačového hackera, pomůže vám pojištění internetových rizik – přečtěte, na co je dobré a co všechno umí.

Přečtěte si také

Tipy a návody
Od 26. října už internetové platby kartou ČSOB nestačí potvrzovat pouze SMS kódem. Abychom splnili pravidla nové evropské směrnice, zaplatíte online pouze s aplikací Smart klíč.
Tipy a návody
Co s hromadou mincí, jakmile naplníte prasátko? Zajděte do banky nebo na poštu a vložte si je zdarma na účet. Přečtěte si, jak na to.
Tipy a návody
Vzpomenete si na své limity na své platební kartě? Jak často je měníte? A k čemu je to dobré? Pojďme si objasnit, jaké funkce vlastně limity na kartách mají.