Cestovat levně, a přitom ekologicky

Cestovat levně, a přitom ekologicky

Jestli přes rok nemáte čas nebo trpělivost jezdit udržitelně, zkuste to aspoň o prázdninách. Dáme vám pár praktických tipů. S většinou ještě ušetříte.

V době, kdy cena benzínu šplhá k padesátikoruně za litr a inflace ne a ne klesnout, každý hledá cesty, jak ušetřit. A nemusí to být na úkor přírody, ba právě naopak. Vybrali jsme několik oblastí, na které doporučujeme se zaměřit. Taky stojí za to si nechat spočítat, kolik plánovaná cesta vyprodukuje CO2 v různých typech dopravy.

Jízda autem, a třeba ne svým

Přes rok auto nevyužijete, ale na dovolenou se nechcete štrachat autobusem? Zkuste carsharing , jde vlastně o sdílenou půjčovnu aut. Ta se buď vyzvedávají a vracejí na smluvených místech (vyberete si blízko bydliště), nebo naopak nasednete kdekoli ve městě a po dojetí necháte stát na místě, podobně jako elektrokoloběžky. Platí se za rezervované hodiny a ujeté kilometry. Firem, které to poskytují je více než 20 a aut k dispozici několik tisíc. Můžete vyzkoušet i elektroauto.

Zajímavost: soukromé auto průměrně 23 hodin denně stojí, sdílené se využije na 30–40 % času.

A pak je tady ještě spolujízda. Prostřednictvím sítě Blablacar se buď svezete s někým, kdo jede stejným směrem po Evropě, nebo nabídnete volné místo a někdo vám rád přispěje na cestu.

Šetřit samotnou jízdou

Zamyslete se: Nevozíte v kufru zbytečnosti? Sundáváte střešní držák kol hned po výletě. Až dvě stovky můžete ušetřit na cestě z Prahy do Brna jen úspornou jízdou. Řaďte včas a nevytáčejte motor zbytečně, menší spotřebu budete mít při rychlosti 90 až 100 než při 140 km/h. Zkontrolujte pneumatiky, jestli jste je nahustili spíš více než méně. Suverénně největší žroutem v autě je klimatizace – nemějte ji zapnou pořád. Na kratších vzdálenostech to nemá smysl, než se auto vychladí, už jste v cíli.

Letecky? Ano, ale…

Snad každý ví, že letadla vytvářejí obrovskou uhlíkovou stopu. Ale i ta se dá zmírnit, jen je třeba trochu chtít.

  1. Vybírejte lety bez přestupu, nejvíce plynů se uvolňuje při vzletu a přistání
  2. Máte-li jet sami ve velkém autě, možná bude letadlo ekologičtější varianta
  3. Když to jde, volte radši aerolinky spadající do IATA, Mezinárodní asociace letecké dopravy, která aktivně podporuje projekty na snižování CO2
  4. Business třída má prý až 9x větší ekologickou stopu ve srovnání s ekonomy
  5. Svůj let můžete offsetovat neboli „vynahradit“ podporou projektu, který snižuje množství skleníkových plynů (mrkněte třeba na český www.offsetujemeco2.cz nebo zahraniční www.myclimate.com)
  6. Omezte nakupování jídla v letadle (ušetříte mnoho zbytečných obalů), svačina vám projde bezpečnostní kontrolou, na rozdíl od nápojů

Po kolejích na kraj světa

Máte-li si vybrat mezi autobusem a vlakem, pak z ekologického hlediska B je správně. Můžeme si to ilustrovat na příkladu: pětičlenná rodina jede z Prahy do Neapole. Ve tři odpoledne vyrazí vlakem do Vídně (cesta cca 4 hodiny). V půl sedmé nasedne do rakouského lůžkového kupé, zchrupne si a v deset dopoledne je v Římě včetně křupavých houstiček a cappuccina k snídani v ceně jízdenky. Jestli se chcete prásknout přes kapsu a vyzkoušet si cestu rychlovlakem, pak jste zhruba za hoďku v Neapoli a svištíte si to 280 km za hodinu. Nebo se za méně než třetinu ceny vezete osobákem 4 hodiny, ale více toho vidíte. Cena sakumprásk bez rychlovlaku plus minus stejná jako pět letenek a zážitek pro děti nový, vzrušující a… rozhodně ekologičtější než jízda autem.

Abychom nezapomněli na kombinaci vlaku a auta, tedy autovlak. Nejvíce se využívá na cestu do tatranského Popradu nebo dále do Košic. Večer nasednete a ráno jste na místě, neunavení, vyspaní, a ještě máte auto po ruce. Rozhodně stojí za to vyzkoušet.

 

Zpět na newsletter Následující článek