Přejít k obsahu

Tuzemské bezhotovostní platby

Jak na jednorázové i pravidelné platby v rámci ČR

Benefit 1 Jednoduché a rychlé zadání platby
Benefit 2 Díky QR kódu nemusíte opisovat platební údaje
Benefit 3 Nejrychleji a nejlevněji zaplatíte elektronicky
Benefit 4 Bezpečné a spolehlivé transakce

Poraďte se s námi

Zanechte nám kontakt, ozveme se vám do 24 hodin.

  • Jak zadat platbu
  • Kdy peníze dorazí
  • Základní pojmy

U nás se nemusíte omezovat - je jedno, zda preferujete tradiční papírové příkazy nebo elektronickou cestu.

Elektronicky
Nejpohodlněji a nejrychleji zadáte platbu přes počítač, tablet nebo chytrý telefon. Pro počítače máme pokročilé internetové bankovnictví, přes které zadáte a upravíte všechny druhy plateb včetně trvalých příkazů a souhlasů s inkasem. Vstup do internetového bankovnictví i každou platbu potvrzujete SMS klíčem (kódem, který vám pošleme na mobil) nebo aplikací ČSOB Smart klíč na chytré telefony.

Svůj účet navíc můžete mít vždy v kapse - pro všechny chytré telefony a tablety se systémy Apple iOS, Google Android, Microsoft Windows Phone máme aplikaci SmartBanking.


Osobně v pobočce
Pokud preferujete osobní kontakt, pak můžete v kterékoli pobočce vyplnit papírový příkaz k úhradě - buď s pracovníkem na přepážce, nebo levněji sami a pak jej vhodit do sběrného boxu. Jen si dejte pozor, abyste se podepsali správně podle svého podpisového vzoru.


Osobně na poště
Příkaz k převodu ze svého účtu můžete zadat i v kterékoli pobočce České pošty. Potřebujete k tomu platební kartu s aktivovanou službou zadávání příkazů k úhradě na poště. Aktivovat si ji můžete v kterékoli naší pobočce nebo na bezplatné lince 800 300 300.

TIP: Plaťte kartou na poště i za poštovní služby (balík, dobírku) nebo i služby Czech Pointu a vybírejte nebo vkládejte peníze na svůj účet. Tyto služby jsou automaticky aktivní na každé naší kartě.


Telefonicky
Zadávat platby můžete i telefonicky na Lince 24. Službu si sjednejte společně s naším internetovým bankovnictvím.


TIP: Převody mezi účty, které máte u nás, jsou zdarma.

Odchozí platby

Vždy záleží na tom, kdy platbu zadáte. Pokud ji zadáte přes Elektronické bankovnictví nebo Linku 24 v pracovní dny do 20:00 nebo v provozní době pobočky, odešleme platbu ještě ten den. Pokud ji zadáte v jiném termínu (třeba po osmé večerní nebo o víkendu), odejde až následující pracovní den.

A kdy platba dorazí příjemci?

  • Pokud má příjemce účet u nás, přijde mu platba v den odeslání nejpozději do půlnoci.
  • Pokud platba směřuje do jiné banky, měla by být připsána na účet příjemce následující pracovní den po odeslání.

V případě, že platbu zadáte před víkendem nebo státním svátkem, doba zpracování se o tyto dny posune.

TIP: Chcete-li mít jistotu, že platba odejde ihned po vašem zadání, využijte placenou službu prioritní platba.


Příchozí platby

Termín připsání peněz na váš účet závisí na tom, kdy a přes jakou banku byly odeslány.

Peníze v rámci naší banky připisujeme v den, kdy byla platba zadána. Odesílatel ale musí platbu zadat v pracovní dny do 20:00. Jinak přijdou následující pracovní den.

Pokud peníze přichází z jiné banky, záleží na jejích termínech pro zpracování plateb. Jakmile banka zpracuje a odešle platbu, budete mít peníze u nás na účtu nejpozději do konce pracovního dne následujícího po dni, kdy reálně byly odeslány.

Tuzemská platba
Převod nebo inkaso částky v korunách na území ČR.

Kód banky
Čtyřmístný kód, který je součástí čísla účtu a identifikuje banku příjemce (aktuální přehled kódů).

Datum splatnosti
Den, kdy peníze mají být odeslány z účtu. Datum si určíte sami, a pokud ho nevyplníte, peníze odešleme nejpozději následující bankovní pracovní den po dni doručení příkazu k nám.

Okamžik přijetí platebního příkazu a jeho zpracování
Vaše příkazy přijímáme v pracovní době poboček a v rámci elektronického bankovnictví v pracovní dny až do 20:00. Pokud platební příkaz zadáte mimo tento termín, přijmeme váš příkaz ke zpracování až následující pracovní den. Ve chvíli přijetí, okamžitě dochází ke zpracování příkazu a odepsání peněz z vašeho účtu.

(Bankovní) pracovní den
Bankovní pracovní den je den, kdy banka příjemce i odesílatele zpracovává platby. Obvykle je totožný s běžnými pracovními dny.

Konstantní symbol
Konstantní symbol je jeden z nepovinných údajů platby, který slouží pouze pro zatřídění platby. Nemusíte jej používat. Je povinný pouze v případě platby ve prospěch nebo na vrub státního rozpočtu, příp. vyžadují-li uvedení konstantního symbolu příslušné právní předpisy. Správný (povinný) konstantní symbol vám sdělí příjemce platby - příslušný úřad nebo instituce (např. správce daně).

Variabilní symbol
Max. desetimístné číslo bez pomlček a lomítek (variabilní symbol) je povinným prvkem platby pouze, pokud jej příjemce po vás požaduje. Slouží k jednodušší identifikaci platby příjemcem především v případech, kdy mu na jeden účet chodí platby různých plátců.

Specifický symbol
Podobně jako variabilní symbol slouží i specifický symbol pro bližší identifikaci platby. Není povinnou součástí, ale pokud jej příjemce vyžaduje, nevynechávejte jej. Pomůže snáze přiřadit platbu třeba k vaší faktuře. Jedná se o max. desetimístné číslo bez pomlček a lomítek.

Účel platby
U plateb, které převyšují částku 300 000 Kč je nutný účel prováděné transakce. Při zadání platby přes elektronické bankovnictví je to od částky 15 000 eur, resp. jejího ekvivalentu v Kč.

AV pole - zpráva příjemci / odesílateli
Ke každé platbě můžete připojit textovou zprávu – buď poznámku pro sebe, nebo informaci pro příjemce –, která se zobrazí ve výpise a historii plateb v elektronickém bankovnictví.

  • Jednorázové platby
  • Trvalé příkazy a inkasa
  • Formuláře

Jednorázové platby nebo také příkazy k úhradě/převodu jsou základním nástrojem pro zaslání peněz. Z účtu odchází jednorázově v den splatnosti, který si určíte.

Vše, co potřebujete k jejich zadání, je většinou pouze číslo účtu příjemce a kód banky, ve které má účet. Částku a datum splatnosti si volíte sami. Vše ostatní jsou nepovinné položky, ale pokud je po vás příjemce vyžaduje (většinou společnosti poskytující služby jako mobilní operátoři, poskytovatelé energií apod.), použijte je. Zejména si dejte pozor na správné vyplnění variabilního, příp. specifického symbolu.

Pro lhůty, ve kterých zpracováváme platby a kdy přijdou peníze na účet příjemce, se podívejte do záložky Jak to funguje.


Rychlejší a přednostní zpracování přes prioritní platbu
Prioritní platba vám zajistí, že příkaz zpracujeme v den, kdy jste jej zadali. Máte tak jistotu, že na účet příjemce dorazí tentýž pracovní den.

Prioritní platba je placená služba a můžete ji zadat:

  • v pobočce – nejpozději do 13:00
  • v internetovém a mobilním bankovnictví – nejpozději do 10:30 (resp. do 13:30 u platby do 500 mil. Kč)

QR platba opíše platební údaje za vás
Platit měsíční vyúčtování služeb jednorázovým platebním příkazem je pracné a riskujete, že při opisování údajů uděláte chybu. Většina dodavatelů služeb proto dává na faktury QR kód (čtvereček podobný čárovému kódu) s údaji o platbě, který umí přečíst náš SmartBanking a vyplnit tak platební příkaz za vás.


S Komfortním vyúčtováním máte přehled o platbě a zároveň jednoduše platíte
Ještě jednodušeji zaplatíte různé faktury díky Komfortnímu vyúčtování. Navíc o nich budete mít mnohem lepší přehled, protože budou chodit přímo do internetového bankovnictví. Snadno si je zkontrolujete a archivujete. Pokud vše na vyúčtování souhlasí, můžete fakturu rovnou potvrdit a zaplatit bez nutnosti přepisovat platební údaje.

Komfortní vyúčtování si objednáte přímo u poskytovatelů služeb, mezi které v současnosti patří:
ČSOB Pojišťovna
UPC Česká republika
O2 Czech Republic
Mafra - vydavatel deníků Mladá fronta a Lidové noviny

Trvalý příkaz k úhradě použijte, pokud pravidelně (třeba každý měsíc) platíte stejnou částku - např. nájem. Je podobný jednorázovému příkazu k úhradě, jen si navíc určíte frekvenci a případný počet opakování platby.


Svolení k inkasu
Nejjednodušší způsob, jak zaplatit poplatky a faktury za služby. Svolením k inkasu dáváte souhlas dodavateli služeb, aby si mohl z vašeho účtu automaticky stáhnout částku, kterou vám v daném měsíci fakturuje.

Jak na to?

  • Službu povolte v nastavení svého účtu (pokud chcete mít větší přehled, zvolte si maximální částku, kterou může dodavatel z účtu převést)
  • Poté informujte dodavatele, že služba je na vašem účtu nastavená a předejte mu číslo svého účtu

TIP: Chcete-li platit inkasem pevnou linku od společnosti O2 Czech Republic, nemusíte s ní uzavírat písemnou smlouvu. O vašem souhlasu s platbami informujeme O2 my.


Platba SIPO
Služba pošty, která za vás zaplatí všem dodavatelům, jejichž služby využíváte (energie, telefon, internet, televize apod.). Z vašeho účtu, podobně jako v případě inkasa, si pošta jednou měsíčně stáhne celkovou částku za všechny vaše objednané služby.

Vše, co potřebujete, je tzv. spojovací číslo, které vám přidělí Česká pošta. Najdete ho na rozpisu plateb SIPO. Číslo poté stačí vyplnit v nastavení účtu a nahlásit všem dodavatelům, kterým chcete takto za služby platit.

Žádost o zavedení nebo změnu limitu platby SIPO stačí podat do 20. dne v měsíci. První platba se uskuteční už v měsíci příštím. V případě žádosti o zrušení služby bez data účinnosti bude SIPO zrušeno nejpozději následující pracovní den po doručení žádosti do ČSOB.

pdfPříkaz k převodu
Formulář použijte při platbě z účtu v Kč nebo v cizí měně, pokud požadujete, aby na korunový účet v jiné tuzemské bance byla připsána částka v Kč. Dále je možno formulář použít při platbě v Kč nebo cizí měně mezi účty vedenými v ČSOB v ČR.

pdfPříkaz k převodu - vzor vyplněného formuláře

pdfHromadný příkaz k převodu
Formulář k platbě v Kč v rámci ČR.

pdfHromadný příkaz k převodu - vzor vyplněného formuláře

pdfTrvalý příkaz k převodu
Formulář pro pravidelně se opakující platby v Kč z korunového účtu v ČSOB na korunový účet v ČSOB nebo do jiné banky v ČR. Formulář lze také použít k pravidelným převodům stejné výše platby z cizoměnového účtu na korunový účet v ČR nebo mezi cizoměnovými účty v ČSOB v ČR.

pdfTrvalý příkaz k převodu - pokyny k vyplnění formuláře

pdfPříkaz k inkasu
Formulář k inkasování platby ve prospěch účtu příjemce – klienta ČSOB.

pdfPříkaz k inkasu - vzor vyplněného formuláře

pdfHromadný příkaz k inkasu
Formulář k inkasování plateb ve prospěch účtu příjemce – klienta ČSOB.

pdfHromadný příkaz k inkasu - vzor vyplněného formuláře

pdfTrvalý příkaz k inkasu
Formulář k pravidelně se opakujícím pokynům k inkasu platby v Kč z korunového účtu vedeného v ČR.

pdfTrvalý příkaz k inkasu - pokyny k vyplnění formuláře

pdfSvolení k inkasu – O2, standardní, SIPO
Formulář k jednomu nebo více svolení k inkasu ve prospěch účtu příjemce v Kč v ČR, a to z vašeho běžného účtu v Kč (standardní svolení k inkasu; svolení k inkasu plateb za služby pevných sítí společnosti O2 Czech Republic a. s.; SIPO).

pdfSvolení k inkasu – O2, standardní, SIPO - pokyny k vyplnění formuláře

Zpoplatnění nejčastějších služeb a transakcí

Příchozí platba (včetně příchozích plateb z cizoměnového účtu)

zdarma

 

ČSOB InternetBanking 24

ČSOB SmartBanking

ČSOB Linka 24

Sběrný box

U přepážky

Odchozí platba (nad rámec odchozích plateb zdarma v rámci konta)

3 Kč

3 Kč

20 Kč

30 Kč

50 Kč

Převody mezi účty téhož klienta (do počtu 1 000 měsíčně)

zdarma

zdarma

zdarma

Trvalý příkaz k převodu (za odchozí položku)

3 Kč

6 Kč

6 Kč

6 Kč

Inkaso, SIPO (za odchozí položku, netýká se splátek úvěru)

6 Kč

6 Kč

6 Kč

6 Kč

Zřízení příkazu k převodu, inkasu, svolení k inkasu včetně SIPO

zdarma

zdarma

40 Kč

40 Kč

Změna jednorázového/trvalého příkazu k převodu, k inkasu, svolení k inkasu, včetně SIPO

zdarma

zdarma

40 Kč

40 Kč

Zrušení jednorázového/trvalého příkazu k převodu, k inkasu, svolení k inkasu, včetně SIPO

zdarma

zdarma

zdarma

zdarma

Prioritní platba do jiné banky ve stanovené lhůtě (po stanovené lhůtě cena bude stanovena podle skutečných nákladů)

100 Kč

200 Kč

Odchozí platba z cizoměnového účtu nebo z korunového na cizoměnový

9 Kč

9 Kč

9 Kč

9 Kč

Odchozí platba z cizoměnového účtu nebo z korunového na cizoměnový mezi účty téhož klienta do počtu 1 000 měsíčně

zdarma

zdarma

Inkaso splátky úvěru 1)

0 / 6 Kč

Inkaso splátky úvěru, poplatku za správu a vedení účtu a výpisu, pojištění úvěru u hypotečního úvěru 2)

2 Kč/položka

Vystavení potvrzení o provedení odchozí platby

100 Kč

Oznámení o neprovedení platby

zdarma

– Služba není k dispozici.

 

1) Platí pro úvěry, kreditní karty bez zřízené služby automatické inkaso plné splátky a povolené přečerpání účtu sjednané do 31. 3. 2016 (kromě majitelů ČSOB Studentského konta).

2) Platí pro hypoteční úvěry poskytnuté Hypoteční bankou a.s.

Poplatky uvedené v této části jsou výňatkem z plného znění, které naleznete v našem Sazebníku.

Poraďte se s námi

Zanechte nám kontakt, ozveme se vám do 24 hodin.