Pro veřejnost

Vítejte ve světě otevřeného bankovnictví

V něm si snadno propojíte své účty s aplikacemi třetích stran, a usnadníte si tak jejich ovládání i správu. Třetí stranou může být internetové bankovnictví, služba nabízející přehled financí nebo třeba i e-shop. Každá třetí strana musí mít licenci od ČNB, pojištění a příslušný certifikát.

Kdo je třetí strana?

Třetí stranou je myšlen podnikatel s oprávněním poskytovat službu nepřímého dání platebního příkazu nebo informování o platebním účtu. Oprávnění k poskytování těchto služeb v ČR vydává ČNB. Pro službu potvrzování zůstatku peněžních prostředků pro vydavatele karetních prostředků, zákon licenci výslovně nepožaduje (nejedná se o platební službu).

Jak to funguje v praxi

Služby otevřeného bankovnictví využijete, když:

  • máte víc účtů a nevyhovuje vám využívat několik internetových bankovnictví – účty si připojíte do jednoho internetového bankovnictví a ovládáte vše z něj
  • máte víc účtů a nebaví vás zapisovat si příjmy a výdaje – účty si připojíte do aplikace osobního finančního manažera a on vše spočítá za vás
  • nakupujete stále ve stejných e-shopech a zdržuje vás opisování údajů z karty – obchodníkovi povolíte propojení s účtem karty a příště se už vše obejde bez vyplňování
  • chcete půjčit od úvěrové společnosti a nechcete složitě dokládat příjmy a výdaje – společnosti povolíte přístup k účtu a ona za vás vše sama vyhodnotí

Otevřené bankovnictví umožnila směrnice Evropského parlamentu a Rady EU, také známá jako PSD2 (Payment Services Directive 2). Do naší legislativy ji převádí zákon o platebním styku č. 370/2017 Sb.

Co služby umožňují

  • Nepřímá platba – přes aplikaci třetí strany (např. internetové bankovnictví či osobního finančního manažera) budete moci zadávat platby ze svého účtu (konkrétně tuzemskou, zahraniční a SEPA)

  • Informování o účtu – aplikaci zpřístupníte informace o zůstatku na účtu a historii pohybů

  • Potvrzení zůstatku – aplikace zjistí, zda máte na účtu dostatek peněz (např. pro platby kartou) a na dotaz banka odpovídá pouze Ano/Ne

Doporučujeme také dodržovat zásady, které najdete v našem Průvodci bezpečností.

Jak začít používat služby otevřeného bankovnictví

Abyste mohli začít služby otevřeného bankovnictví používat je potřeba provést aktivaci ČSOB Identity, kterou můžete sjednat v mobilní aplikaci ČSOB Smart anebo si ji můžete také zřídit osobně na naší pobočce. Více informací o Identitě naleznete na našich stránkách www.csob.cz/identita.

Použití služby otevřeného bankovnictví

  • Ověříte si, zda aplikaci třetí strany oprávněna vybrané služby otevřeného bankovnictví poskytovat (seznam najdete na stránkách ČNB)
  • Z aplikace budete přesměrování na stránky portálu ČSOB Identity, kde se přihlásíte, a po potvrzení bude váš účet propojen s aplikací třetí strany
  • Pro služby informování o účtu a potvrzení zůstatku platí 180denní výjimka pro ověření, což znamená, že po tuto dobu nemusíte znovu provádět tzv. autentizaci na našich stránkách a údaje se budou v aplikaci třetí strany automaticky aktualizovat (po uplynutí výjimky budete k autentizaci z důvodu bezpečnosti vyzváni znovu)
  • Pro zadání nepřímé platby není žádná výjimka možná a každou transakci musíte vždy autorizovat

Časté dotazy

Mohu ve svém internetovém bankovnictví zadat platbu z účtu v jiné bance nebo zobrazit zůstatek účtu vedeného v jiné bance?

Služba multibanking je od 1.září 2023 zrušena v mobilní aplikaci ČSOB SMART a od 21. října i v našem internetovém bankovnictví. Od této doby není možné si připojit účty z dalších bank. Pokud máte náš účet připojený u jiné banky, bude vám fungovat i nadále.

Může někdo nahlížet na můj účet vedený v ČSOB? Kdo? A jak to bude vypadat?

Na svůj účet můžete nadále nahlížet pouze vy (majitel účtu), případně disponenti, které k nakládání se svým účtem a prostředky na něm zmocníte. Žádná třetí strana ani jiná osoba se tedy nedostane k informacím o účtu bez vašeho vědomí a výslovného souhlasu.

Může někdo zadávat transakce z mého účtu v ČSOB? Jak mohu někomu platby z mého účtu umožnit či naopak zakázat?

Transakce ze svého účtu můžete zadávat vždy jen vy (majitel), případně vámi určený disponent. Pokud si nepřejete, aby tato služba byla na účtu dostupná, je možné ji zakázat v bance (majitel účtu v elektronickém bankovnictví nebo na pobočce).

Službu nepřímého dání platebního příkazu (platba z vašeho účtu zadaná přes třetí stranu) není nutné v ČSOB předem povolit, každou transakci je ale nutné autorizovat (to může udělat každý, kdo má k účtu dispoziční oprávnění).

Jak probíhá potvrzení platby, pokud ji budu zadávat z účtu v ČSOB přes třetí stranu?

Každou platbu zadanou přes třetí stranu potvrdíte na příslušném portále ČSOB (analogicky jak jste zvyklí z internetového bankovnictví). Tedy před tím, než bude platba přijata, budete přesměrováni na stránku ČSOB, kde se zobrazí všechny údaje zadávané platební transakce a kde je potvrdíte. Všechny další potřebné kroky pro zprostředkování předání příkazu ČSOB jsou prováděné v aplikaci třetí strany. Platební příkaz takto zadaný nelze odvolat.